Перейти до основного вмісту

Російська пропаганда у США — як це працює?

Можливо, ця сила небезпечніша, ніж будь-які війська. Російські інформаційні операції: технічні та тактичні засоби

Російські ЗМІ, які мовлять на закордон, — це не журналістика. Їхня місія має політичний характер, а самі себе вони позиціонують як «зброю», спрямовану на нейтралізацію критики політики Путіна позитивною інформацією про РФ. В кінцевому підсумку вони сподіваються вбити клин між країнами Заходу і поліпшити можливості Росії для зовнішньополітичних маневрів.

Основний рупор російської пропаганди в західному світі ви знаєте — це Russia Today і Sputnik. RT і Sputnik на 100% фінансуються Росією (близько 400 млн євро на рік), тому назвати їх незалежними від Кремля ЗМІ не вийшло б, навіть якби вони не підтверджували цю залежність своїм кінцевим продуктом. Це чистісінька пропаганда, а меседжі, які вони презентують, цілком у руслі мейнстріму російських державних ЗМІ.

Скептичне ставлення західної аудиторії до Росії не дає можливості просто взяти і спростувати звинувачення на її адресу — ані щодо анексії Криму, ані щодо військової агресії на сході України, ані щодо авіаударів по цивільних об'єктах у Сирії, ані щодо отруєння колишнього агента Скрипаля в Англії, ані щодо впливу на вибори у США і Франції.

Тому російські пропагандистські ЗМІ, не маючи можливості «відкрито перти», змушені застосовувати проти західного читача, глядача і слухача найрізноманітніший спектр тактичних прийомів.

Інтернет на службі у Кремля

Для посилення пропагандистського ефекту у справі «промивання мізків» російськими пропагандистами, крім прямої трансляції проросійського контенту, застосовують чимдалі витонченіші технічні прийоми, наприклад, які використовують «лазівки» в популярних онлайн-сервісах.

І недарма, адже велика частина одержуваної нами інформації надходить через технічні платформи на кшталт соціальних мереж. Facebook, Twitter, Instagram і YouTube у сучасному світі мають набагато більший вплив на наш світогляд, ніж ми це усвідомлюємо. 66% користувачів Facebook у США визнають, що вони отримують новини через цей ресурс, а це 44% усього населення США. Сучасне покоління більш схильне вірити новинам, якими діляться їхні друзі, ніж надають традиційні ЗМІ, зокрема друковані й телебачення.

Адепти російської пропаганди, які ховаються за фальшивими личинами, використовують, наприклад, інструменти Facebook і Facebook Events, щоб віддалено організовувати й рекламувати політичні протести у США та підштовхувати американців, які нічого не підозрюють, до конкретних дій у реальному житті. Facebook вперше визнав, що Росія використовувала фальшиві акаунти і близько 3 тис. платних оголошень, щоб поширювати серед американців пости, що спричиняють політичний розкол, до і після виборів президента США. Цей контент, за даними експерта з рекламної системи Facebook, могли бачити від 23 до 70 млн осіб.

Крім того, використання інтернет-ресурсів у пропаганді є економічно вигідним. Реклама на Facebook за 100 доларів може донести меседж того, хто її оплатив, до тисяч користувачів, які забезпечать розширення кола споживачів інформації за експонентою.

І головне — соціальні мережі дозволяють донести потрібний меседж конкретному сегменту аудиторії, виходячи з віку, статі, раси, освіти, професії тощо.

Ферма «тролів» проти Клінтон

Цей потенціал Facebook і використовувала відома у США та Європі російська «ферма тролів» під назвою «Агентство інтернет-досліджень» для просування своїх ідей.

У середині передвиборчої президентської кампанії 2016 року в США на акаунтах американських дівчаток-підлітків у віці від 14 до 17 років поширювався плагін для програми Chrome під назвою FaceMusic, який рекламували як вбудований музичний плеєр, що дозволяє користувачам безкоштовно слухати музику в Facebook. Загалом програмою FaceMusic тільки в США було заражено понад 13 тис. ПК. «Агентство інтернет-досліджень» за допомогою одного зі своїх фальшивих профілів «Stop All Invaders» («Зупиніть всіх загарбників») у травні 2016 року придбало рекламу цього додатка. У результаті, на всіх форумах, де була присутня реклама, Агентство, крім поширення «правильного» контенту, отримувало можливість штучно підвищувати його рейтинг. Фабрика тролів також могла використовувати додаток для генерування трафіку статей, опублікованих агентством у мережі або схвалених ним.

Демократи з комітету з розвідки Палати представників уперше опублікували більш ніж 2 тис. оголошень, оплачених «Агентством інтернет-досліджень». Як було встановлено, росіяни під виглядом реклами поширювали інформацію, сфокусовану навколо конкретних міст і націлену на людей певних професій, таких як шахтарі або особи, які працюють на певних роботодавців. Оголошення робили акцент на гострих соціальних та расових проблемах, у тому числі питаннях нелегальної міграції та поліцейської жорстокості. Спочатку президентської кампанії лише в частині оголошень відкрито згадувалися вибори, і переважно це були нападки на кандидата від демократів Хілларі Клінтон або сумніви з приводу федерального уряду. Але в міру наближення виборів російські сторінки чимдалі більше наголошували на політиці. Так, протягом двох днів у вересні 2016 року агентство опублікувало чотири оголошення для просування мітингу «Шахтарі за Трампа» в Пенсильванії, орієнтуючись на дедалі конкретніші демографічні групи: від людей, які живуть у межах 50 миль від Нью-Йорка, до жителів Аллентаун, Ері і Скрантон. А в день виборів оголошення сторінки Williams & Kalvin закликало темношкірих виборців до бойкоту. «Цього разу ми вибираємо між двома расистами. Жоден із них не представляє чорношкірих. Не ходіть голосувати», — йшлося в рекламі, переглянутій майже 8,5 тис. разів.

І хоча компанія Google терміново видалила шкідливу програму з магазину додатків для Chrome, дослідження архівованої копії коду в поєднанні з аналізом його мережевого трафіку показало, що у нього є таємний функціонал, який був активний, навіть коли жертва не користувалася Facebook. Деякі версії коду могли розсилати друзям жертви на Facebook запрошення в FaceMusic, інші змушували комп'ютер відкривати сайти за списком, надсилайте з сервера таким чином, щоб це ніяк не виявлялося зовні. За заявою представника Google, попри те, що компанія видалила програму FaceMusic з усіх призначених для користувача комп'ютерів ще 2016 року, вона продовжує бути активна у 32 країнах. До речі, найбільше уражених нею комп'ютерів — в Україні.

Не Фейсбуком єдиним...

Застосовують фахівці російського мізкопромивального апарату й інші способи. Так, телеканал NBC News повідомив про спроби Russia Today використовувати для поширення пропаганди молодіжний YouTube-канал ICYMI. Для цього сайт каналу ICYMI («in case you missed it» — «якщо ви пропустили») був зовні стилізований під інший популярний у США сайт BuzzFeed і одночасно запущений на YouTube, в Facebook, Twitter і Instagram. Зовні ICYMI виглядає невинно, про зв'язок ICYMI з RT свідчать тільки їхні однакові реєстраційні дані. Ведуча ICYMI Поллі Бойко (до речі, колишній кореспондент RT) розповідає про різні побутові новини, незвичайні історії, новини культури. Але впереміш з цими розважальними передачами відеоканал публікує викривальні репортажі Бойко про міжнародні події, проштовхуючи меседжі, які можна виявити на російських проурядових інформаційних ресурсах. В одному з відео, яке набрало понад 135 тис. переглядів, Бойко обговорює отруєння британського подвійного агента Сергія Скрипаля та його доньки. При цьому колишній кореспондент RT виступає з неправдивим твердженням про те, що лідер британської Лейбористської партії Джеремі Корбін заявив, що Росія «достеменно» не отруювала Скрипаля. В реальності Корбін говорив, що просить «неспростовних доказів» того, що напад скоїв Кремль», але остаточних заяв він не робив.

Тактика пропагандистів Кремля у США постійно вдосконалюється у спробах маніпулювати мисленням американців ззовні. Ось ще один приклад. У 2015 році така собі американка Еліс Нортон розмістила на кулінарному вебсайті повідомлення про те, що в День подяки її сім'я отримала харчове отруєння, поївши купленої в Walmart індички. За лічені години користувачі Twitter повторили її заяву тисячі разів, була опублікована новинна стаття, де йшлося, що 200 людей опинилися у критичному стані, поївши зіпсованої індички. Насправді, за даними нью-йоркських чиновників зі сфери охорони здоров'я, в місті не було спалаху харчових отруєнь, які підходили під цей опис. Розслідування показало, що майже 100 користувачів Twitter, які репостили допис Нортон про інцидент, входили до числа 2,7 тис. фейкових акаунтів, підконтрольних «Агентству інтернет-досліджень». Причому багато користувачів з цього списку, причетні до попередніх антиамериканських інформаційних кампаній, взяли участь і в атаці на президентські вибори у США, виступаючи на боці Дональда Трампа і Берні Сандерса і проклинаючи Хілларі Клінтон і Джеба Буша.

Через групи в Facebook, такі як «Бути патріотом», росіяни організовували демонстрації в Нью-Йорку, Флориді та Пенсильванії, платили американцям, щоб ті будували клітку і надягали костюм Клінтон у тюремному одязі, поширювали хештеги на підтримку Трампа і оплачували його передвиборну рекламу.

Ще одним напрямком використання Росією інтернет-простору з пропагандистською метою є створення для поширення контенту підставних інтернет-провайдерів. Так, сайт DoNotShoot.Us мав IP-адресу 107.181.161.172, що належить іншій компанії з надання інтернет-послуг Greenfloid LLC, зареєстрованій на жителя Нью-Йорка Сергія Каширіна. Як встановлено, Greenfloid LLC мала до 250 IP-адрес, які відсилали до російських пропагандистських сайтів із проросійським контентом. Таким чином, сервіс був спеціально створений для надання російським «тролям» своїх віртуальних серверів, на які вони ставили проксі-сервер для відсилання на оригінальний сайт у Росії. А використання американського хостингу було задумане для анонімізації справжнього джерела.

Але найсмішніше, що російська пропаганда використовувала для поширення московського агітпропу компанію Greenfloid, яка вказана на сайті своєї харківської материнської компанії ITL (власник — громадянин України Дмитро Дейнека) як її північноамериканський підрозділ, а вказаний номер Greenfloid з'єднаний з російськомовним меню ITL. ITL не вперше фігурує у зв'язку зі звинуваченнями в тому, що її сервери були використані для розміщення сайтів, керованих російської «фабрикою тролів». Вона також надавала послуги хостингу сайту Whoiswhos.me, який оприлюднив особистості та персональні дані російських опозиційних блогерів.

Російська пропаганда намагається дістатися до кожного американського користувача соцмереж, часом використовуючи найекзотичніші способи.

У жовтні 2017 року на сторінці Williams and Kalvin в YouTube було розміщено низку відеороликів, змонтованих двома чорношкірими відеоблогерами, які називали себе Вільямс і Калвін Джонсон. У Facebook, Twitter, Instagram і YouTube вони презентували себе як блогери з Атланти, які несуть афроамериканській аудиторії «слово істини». У притаманній репу манері афроамериканці під мінусовки «зачитали» скоромовкою звинувачення подружжю Клінтон — «Серійні вбивці, які згвалтують всю країну», «Виборча кампанія Хілларі Клінтон фінансувалася мусульманами», «Дональд Трамп не може бути расистом, бо він бізнесмен», «Ми чорні, ми єдині. Ми єдині у твердженні, що Хілларі Клінтон — не наш кандидат». Було документально встановлено, що коментарі на підтримку позиції Вільямса і Калвіна, розміщені на Facebook і Twitter, були відправлені не з території США, а з Нігерії, ніхто з френдів Вільямса і Калвіна в Facebook не живе в Атланті, а в самих відеороликах журналісти відшукали безліч неточностей в описі особливостей американського побуту. Таким чином, вони визнали ролики фальсифікаціями для вплив на свідомість афроамериканського населення США. Після того як контент Вільямса і Калвіна ідентифікували як пропагандистський акаунт, фінансований російським урядом, він був видалений з Facebook.

Як ми бачимо, російські ідеологи задіюють в інформаційних операціях проти західного обивателя найширший спектр технічних і тактичних засобів. А все з однією метою — вплинути на американське політичне життя, підпорядкувавши його інтересам Кремля. Для цього у Володимира Путіна є секретна армія з тисяч «тролів», телеведучих та інших, які вдень і вночі поширюють антиамериканську пропаганду в інтернеті, ефірі та газетах по всій Росії й світу. Можливо, ця сила небезпечніша, ніж будь-які війська, оскільки ніяка артилерія не може перешкодити поширенню їхньої брехні, яка підриває інтереси безпеки США в Європі.

У самурая нет цели, есть только путь. Мы боремся за объективную информацию.
Поддержите? Кнопки под статьей.

''отсканируй
и помоги редакции

Become a Patron!

Загрузка...